Stress Kommunikation Gruppdynamik


8 september 2010

Minimera stressen på jobbet!



Det är inte farligt att stressa, men det är farligt att göra det för länge – för alla!

Stress kan vara bra, det sätter igång saker inom oss som initialt stärker vår koncentrationsförmåga, höjer vårt immunförsvar, ger oss extra energi och gör oss starkare. Vi presterar bättre och känner oss mera laddade.
Dessvärre så blir det diametralt motsatta förhållanden när vi exponeras för länge utan återhämtning, vi blir okoncentrerade, lättare sjuka, svagare och tröttare.

Docent Carl Åborg vid Karolinska Institutet har forskat om orsaker till stress och hur vi ska undgå de värsta fällorna. Enligt statistik så har antalet sjukskrivningar gått ner i Sverige, men enligt Åborg, så är siffrorna missvisande eftersom orsakerna till varför vi är mindre sjukskrivna , beror på ekonomiska aspekter, all forskning pekar på stressrelaterade sjukdomar och problem ökar.

Så bara för att vi inte tar itu med stressen och stannar hemma betyder det inte att vi är mindre stressade idag.

Hur vet man att man lever ett för stressat liv?

Som vanligt så talar din kropp om för dig när du gått över gränsen till vad du egentligen klarar av, vår kropp är som ett levande facit. Den stress som du upplevt som positiv börjar successivt leda till olika skador.

Ett av de första symptomen att du stressar för mycket utan att ta igen dig är att du får sömnproblem. En stressad hjärna klarar inte av att slå om till vila, och hamnar aldrig i den djupa dvala som vi så väl behöver för att återhämta oss.

Så vad ska man göra?

Åborg har tillsammans med andra forskare satt ihop några goda råd hur man ska minska stressen med speciellt adress till arbetslivet.

• Du ska tro på din förmåga, försök att aktivt lösa problem istället för att grubbla på dem – agerar istället för passivt sitta och oroa dig.

• Återhämta dig. De flesta av oss behöver 7-8 timmars sömn och har du en stressad tillvaro så är djupsömnen viktig för att de hormonsystem som har jobbat extra under de hetsiga perioderna ska stabiliseras.

• Aktivera dig, bli inte en soffpotatis, ut och rör på dig – ju mer du stressar desto mer behöver du röra på dig!

• Bry dig om dina kollegor, ju mer omtanke du ger desto mer stöd får du själv.

• Ta upp dina kreativa förmågor, eller aktivera dig kulturellt. Börja sjunga i kör, ta en ABF kurs i måleri, ta en vända till teatern, sätt dig ner och lyssna på musik – all forskning visar att ju mer vi ser till att vi får kulturella utbyten desto mer ökar vårt välbefinnande.

• Fokusera, glöm multitasking, som är den perfekta grogrunden för att höja stressen. Koncentrera dig på en arbetsuppgift i taget, ständiga avbrott gör att du tappar koncentrationen och du blir ineffektiv. Strukturera upp din arbetsdag, läs mail på bestämda tider, minimera massutskick, stäng av störande ljud från mobil och e-post. Och glöm inte; stäng dörren när du ska fokusera!

Är du chef, så ska du föregå med gott exempel, genom att se till att du går hem i tid, mejlar inte på fritiden. Ge återkoppling på vad som är bra och mindre bra, men tänk på att ge mera positiva saker än negativa – vi suger mer åt oss negativa omdömen.

Slutligen så är det av vikt för god arbetsro och hög kreativitet med social samvaro, så glöm inte att ta en fika då och då, lite afterwork piggar alltid upp och försök att ha roligt på jobbet, de minskar negativ stress.

Bläddra tillbaka i bloggen, så får ni mera tips om hur ni ska minimera stressen!