Stress Kommunikation Gruppdynamik


25 januari 2010

Fnurra på kommunikationstråden

I alla typer av kommunikation så är det grundläggande inte hur du säger det, vilka ord eller formuleringar du använder dig utav utan att ditt budskap nås fram. Att inga missförstånd uppstår eller oklarheter i vad du ville förmedla.

Bill Clintons f.d. talskrivare, Vinca La Fleur sammanfattade detta på ett eminent sätt;
”kom alltid ihåg att du inte håller tal för att imponera på publiken utan för att de ska förstå vad du säger.”

Alldeles för ofta bemödar vi oss att prata så fint, högtravande som möjligt att vi glömmer att få en kvittens på att åhöraren fattat galoppen! Det är så att det är alltid du, som talare som har ansvaret att kommunikationen nått fram och blivit förstådd.

Du måste själv ta reda på att det du sagt är mottaget på rätt sätt.

Detta medför att om man blivit missförstådd eller det på något annat sätt det blivit fnurra på kommunikationstråden, så är det sändaren/talaren som alltid har ansvaret.

Förutom att man kan tala inför ”döva öron” så finns det andra orsaker som kan hindra att kommunikationen inte fungerar, de s.k. interna och externa hindren;

• Interna hinder = generation-, personlighet- och könsskillnader, motivation, agg, behov etc.
• Externa hinder= rummet, tekniska problem och hinder, geografiska avstånd, utseende, etc.

Oavsett vad som är orsaken till att du blivit missförstådd, att ditt budskap inte nåtts fram så är det du som är skyldig att rätta till felet – inte sagt att du och lyssnaren alltid håller med varandra – men att ditt inlägg, åsikt eller kanske bara en tanke nått adressaten utan missförstånd eller avbrott det är du ansvarig för!