Stress Kommunikation Gruppdynamik


26 januari 2010

Lyssna till 100 %


Att det är du som sändare/talare som har huvudansvaret att det du säger når mottagaren, är lika självklart som när du skickar iväg ett brev. Då är det du som är ansvarig att det står rätt adress, frimärke och slutligen postat den i brevlådan för att säkerställa att det kommer fram.

Men även lyssnaren har en viktig roll; att lyssna till 100 %.

Dålig kommunikation skapar missförstånd som i sin tur leder till stress och dålig självkänsla. Ett av våra främsta mål i livet är att visa våra medmänniskor respekt, att inte lyssna är just ett av det främsta sättet att inte visa det!

Det vi inte vet är vad personen har på hjärtat innan han berättat det och lyssnar du inte ordentligt så kan du inte avgöra det. Utan det innebär att du ignorerar det har han har att säga, genom att lyssna halvhjärtat så förminskar du honom.

Om någon kommer till dig och vill berätta något och du kan inte ge hela din uppmärksamhet på honom just då är det bättre att säga; ”jag har inte tid/lust/möjlighet att lyssna på dig just nu – kan vi ta det senare, när jag kan ge dig hela min uppmärksamhet”.
Detta är att visa personen respekt, att det betyder så mycket vad han har på hjärtat att du inte vill slarva bort det. För att detta ska fungera fullt ut, så måste man ALLTID återknyta till samtalet igen, när man har tid/lust/möjlighet etc. man får inte glömma bort detta – det är oerhört nonchalant.