Stress Kommunikation Gruppdynamik


14 juni 2010

Vad ger dig livskraft?



Sitter och tittar ut genom fönstret, gräset lyser grönt och himlen är gråblå. Katten vilar på soldäcket. Livet är gott att leva!

Här i min alldeles egna oas, finner jag min energi och laddar mina batterier. Här får jag stoppa händerna i jorden, se potatisen växa och höra på naturens symfoni av ljud, fåglarnas kvitter, suset i björkarnas löv och havets vågor. Men framförallt bara finnas till och leva i min egen takt.

Dagens tankeövning är att du ska reflektera över vad som ger dig livskraft.

Var finner du livsglädjen och var laddar du batterierna? Det kan vara en plats, ett tillstånd, en människa, någon aktivitet eller upplevelse, men det är just detta som du behöver för att få livskraft.

Var någonstans mår du som allra bäst?


När du ringat in din bensinpump i livet, gå vidare och försök komma på varför du känner att just detta ger dig energin för att må bra?

I slutändan, vill jag att vi ska försöka att hitta den energin som ger oss livskraft, inom oss själva. Hitta vårt inre rum, låsa upp dem och släppa loss den lavaström av livskraft som vi alla bär inom oss.

Men först så måste vi ta reda på, vad är det som ger oss livskraft? Var inte rädd om du inte direkt kan finna det. Ibland kan allt gå så fort att du glömmer vad du egentligen behöver, vad som betyder mest för att just du ska må bra, stanna då upp och låt alla dina sinnen sakta förnimma känslan, du har svaret inom dig!