Stress Kommunikation Gruppdynamik


29 juni 2010

Vem håller jag på att bli?



Dagens inlägg kan vara nog så smärtsam betraktelse, men nog så viktig. Många av oss har lätt att sätta epitet på andra, avverkar snabba åsikter om hur han eller hon är. Det vi oftast glömmer är att vända blicken inåt och gradera oss själva och vad vi är.

Vem är jag på väg att bli?

Ja, stanna upp och ställ dig frågan; vem håller jag på att bli?

Har du den självinsikten så att du kan notera att den personen du tror, vill vara kanske föga stämmer överens med den du håller på att bli.

Allt för ofta så är sanningen den, att de personer som vi retar oss mest på har väldigt mycket gemensamt, ja precis oss själva. Deras dåliga sidor är spegelbilder av våra egna, dem som vi ihärdigt försöker gömma undan, förneka deras existens men som sipprar ut hela tiden och avslöjar oss.

Ekorrhjulet, snurrar snabbare och snabbare, vart tog alla drömmar vägen? Är du fast i ett spår som håller på att dra iväg med dig långt från dina drömmar, ideal och önskningar.

Så, åter igen; Vem är jag på väg att bli?
Håller jag på att bli en surpuppa, gnällspik, streber som tappat all empati eller glömt att njuta av livet?