Stress Kommunikation Gruppdynamik


4 mars 2010

Att kommunicera bra i grupp!

Dagens inlägg kommer att ta upp kommunikationsproblem på främst arbetet, men även i andra grupper som man hamnat i förslagsvis; dagis- och föräldragrupper, föreningslivet, bostadsrättsföreningen m.fl.
Charlotte Lundgren, är en samtalsforskare och har just forskat i hur man bäst samtalar på en arbetsplats.

Det hon påvisar är att ute på arbetsplatserna sammansätter man grupper utifrån att det finns representanter från alla avdelningar med skilda åsikter och bakgrund. Detta gör man för att alla ska få sin åsikt hörd, och ingen ska känna sig glömd.
Vad händer i en sådan grupp? En grupp som består av alla typer av människor med skiftande åsikter och yrkesperspektiv? Att det kan uppstå komplikationer och problem med kommunikationen är ganska stor.

Charlotte Lundgren menar att det man ska utgå från och fokusera på är strategierna som stödjer en god dialog.

Att kasta sig in i en diskussion med ett tydligt ställningstagande, är inte ett sätt att stödja en god dialog i arbetsgruppen. Det man istället ska göra är att vara öppen för frågor, ta sig tid att svara och vara öppen för andras åsikter, som kan grunda sig från att de har ett annat yrkesperspektiv än sitt eget.

A och O för god kommunikation är att samtalet inte är för hårt styrt och att alla har möjligheter och rätt att få yttra sig. Det finns utrymme för lyhördhet och högt i tak. Att alla ska känna att deras ståndpunkt är viktig och att de alla kan påverka hur samtalet utvecklas.

Det är viktigt att alla tänker igenom vilka faktorer är det som gör att alla kollegor kan hänga med i samtalet och den egna tankegången. Vad kan vi tänkas tycka vara självklarheter för oss själva men kanske inte för de andra? Vad behöver jag förklara och motivera?

Ett sätt att komma åt den problematiken är att skicka ut öppna frågor, där man inte låser sig i givna positioner. Dessa frågor kan vara ex. ”Jag tror att det kan vara så här, vad tycker ni?” eller ”Jag är bekymrad, har ni någon lösning?”

Det man ska tänka på när man hamnar i grupper kollegor/vänner möts med olika perspektiv på arbetet/frågeställningarna är:

• Kasta dig inte in med redan givna åsikter i diskussioner

• Tillåt alla att få göra sig hörda

• Ställ öppna frågor

• Låt inte samtalet vara för hårt styrt

• Lyssna, lyssna och åter lyssna

• Ta in nya åsikter, ventilera dem och var öppen för att ta till dig nya tankegångar