Stress Kommunikation Gruppdynamik


30 mars 2010

Skapa en handlingsplan för din framtid..


Coachövning steg 1

Dagarna rusar fram och vi hinner nätt och jämt hämta andan innan nästa aktivitet startar.

Ibland behöver vi stanna upp och reflektera över:

Vad är det som händer; vad vill jag; vad är livskvalité för mig?

Inte direkt lätta frågor att ta itu med, men vem har sagt att det ska vara lätt att vårda sitt liv?

Tidigare övningar har jag lärt ut vikten av mental träning. Att aktivt lära sig att välja sina tankar – att jaga bort hjärnspöken för att istället rikta uppmärksamheten på tankar som ger dig styrka.

Att tänka positivt, eftersom hjärnan liksom ett läskpapper suger i sig allt det du tänker; du blir det du tänker!
Detta gör man bäst genom meditation, avslappningsövningar och affirmationer.

I dagens inlägg kommer jag ta ett steg ytterligare i att lära dig ta kommando över ditt liv och må bättre. Målet med dagens övning är att stanna upp och göra reflektioner över några givna frågeställningar.

För att du ska få de rätta proportionerna och perspektivet på ditt liv ska du emellanåt ställa dig några frågor av existentiell natur – inte lätta men nödvändiga!

Så svara nu på följande frågor;

1. Vad gör jag av mitt liv?
2. Vad är lycka och livskvalité för mig?
3. Vad är meningen med livet för mig?

När du kommit fram till svar så ska du nu gå vidare och analysera.

• Finns det saker jag vill ändra på?
• Mål som jag vill uppnå?
• Vilka realistiska tidsramar gäller?

Nu har du tagit de första stegen i en förändringsprocess till att må bättre – ta itu med ditt liv.

Nästa steg är att reflektera över ytterligare frågor som jag ger dig. Ta dig tid och tänk till ordentligt – det är din egen handlingsplan som du håller på att skapa!

Frågorna är:

• Vilka är de viktigaste stegen för att nå mina mål?
• Vilka resurser och verktyg kan hjälpa mig att nå mina mål?
• Vad är det som hindrar mig?

Reflektera över de här frågorna och skapa dig en framtidsplan.

Om det känns förvirrande och svårt att spjälka upp ditt liv och framförallt dina önskningar så kan du samla ihop dina tankar och försöka att förnimma känslan av hur du mår när det är som allra bäst. När är det som perfektast i ditt liv? Se, där har du svaret – det är dit du vill nå!

Samtidigt får vi inte glömma att för att kunna njuta av solskenet måste det regna ibland!